laupäev, 11. oktoober 2008

Maailmavaade, mis hammustab

"Nagunii põhineb igasugune ühiskond ja igasugune maailmavaade kellelegi liigategemisel," lugesin kommentaarist. Ühiskonna osas võib see ju nii ollagi, selle vastu ei vaidle. Aga maailmavaatega ei pea see ju ometi nii olema.
Arvamusi peaks saama esitada nii, et need haiget ei teeks. (Ei tea, kas seda kuidagiviisi ka õppida saaks?) Ma ei usu, et mittenõustumine peab alati haiget tegema. Loomulikult on sedasorti arvamusi, mida on raske alla neelata. Selliseid nagu "see on õige, sest mina ütlen nii/ tean seda".
Ei ole ei feministid, moslemid, kommunistid ega riigikogu liikmed vaikimisi õiged või valed, head või halvad.
Maalt toodi mitu kasti õunu, peaks need läbi närima, ehk on mõni sest hea ja kurja tundmise puust. Äkki saaksin ka radikaaliks ja ütleks kõigile, mis on õige ja mis vale?
Seniks aga - palun vabandust, kui minu arvamus solvab. Ma arvan. Ma kahtlen. Ma küsin.

2 kommentaari:

Ramloff ütles ...

Ah ei, sina pole üldse kuidagigi mu dissonantsi põhjustanud. Mul lihtsalt omas blogis keeras täiesti ära lõpuks.

Kunagi lõpetasin samal põhjusel vasak- ja parempoolsuse üle diskuteerimise.

Nimelt üritades olla kahe poole vahel ja leida mingeid lepitavaid jooni, avastasin korraga, et tegelikult mõlemad pooled manitsevad mind ja pole rahul.

See et maailmavaade teeb liiga on veidi ähmane väljend. Ma mõtlesin selle all just seda, et ükskõik, milline minu või kellegi teise maailmavaade ka ei oleks, ikka kipub olema neid, kelle suhtes me kuidagi oleme ülekohtused. Me ei saa olla kõigi suhtes head, kõigi suhtes õiglased, kõiki isegi mõista. Ja see on minu meelest inimese traagiline paratamatus.

Herezia ütles ...

Ma jätkan siis enne öeldut. Maailmavade ei tee liiga. See on sallimatus, mis liiga teeb. See teeb liiga, kui sina oled sallimatu (mitte, et ma ütleks, et sa oled), aga see teeb ka liiga, kui sinuvõi sinu arvamuse suhtes ollakse sallimatu. Maailmavaade ei tee liiga, aga paraku on piisavalt palju neid inimesi, kes iga arvamuseavaldust peavad maailmaparandamiseks ehk agressiooniks. Revolutsioon teeb alati haiget, aga iga arvamuseavaldus pole revolutsioon. Mõnel on lihtsalt vaja vaidluskaaslast, et endale kinnitust saada.
Parim, mida siin teha saab, on endale kinnitada, et nende pahameel või negatiivsus pole suunatud mitte sinu, vaid arvamuse pihta.

Blog.tr.ee